Dotacje z Urzędu Pracy na rozpoczęcie działalności
Przedsiębiorcy zakładający działalność gospodarczą mogą pozyskać nawet do 43.100 zł (limit w 2024 roku) dotacji z Urzędu Pracy.
Środki z dotacji można przeznaczyć na:
zakup maszyny, urządzeń i sprzętu niezbędnego do prowadzenia działalności,
zakup oprogramowania,
zakup towarów handlowych, czy surowców do produkcji,
reklamę swoje działalności (w ramach limitu),
zakup samochodu lub remont lokalu,
płatną pomoc prawną lub konsultacje związane z prowadzoną działalności.
W ASK Audit pomagamy przedsiębiorcom w napisaniu wniosku zgodnie z wymaganiami urzędu pracy, monitorujemy proces przyznawania dotacji oraz wspieramy rachunkowo i prawnie w fazie rozliczenia dotacji. Zapytaj w tej sprawie ASK-a o poradę.
Pozyskanie finansowania i biznes palny
Każdy przedsiębiorca w pewnym momencie stanie przed koniecznością zasilenia swojej działalności finansowaniem zewnętrznym, czy to w formie kredytu bankowego, leasingu czy współpracy z funduszami inwestycyjnymi lokującymi swoje środki w start-upy.
Przeprowadzenie procesu pozyskania finansowania o akceptowalnym koszcie dla przedsiębiorstwa jest procesem trudnym, wymagającym szerokiej wiedzy z obszaru finansów i prawa oraz zdolności negocjacyjnych. Z drugiej strony biuro rachunkowe, które zna wymagania instytucji finansujących jest w stanie odpowiednio przygotować przedsiębiorcę zawczasu, aby proces pozyskiwania finansowania zakończył się sukcesem.
W ASK Audit dla naszych klientów:
-
wybierzemy najlepszy wariant finansowania danej inwestycji,
-
przygotujemy odpowiedni wniosek o kredyt, czy leasing,
-
znając finanse klienta jesteśmy w stawnie sporządzić czytelny i rzetelny biznes plan przedsięwzięcia,
-
przeprowadzimy przedsiębiorcę przez proces negocjacji warunków finansowania, który zakończy się podpisaniem stosownej umowy.
Wyceny przedsiębiorstw
Aby wycenić przedsiębiorstwo, należy przeprowadzić kompleksowy proces estymacji wartości rynkowej jednostki gospodarczej, oparty na analizie wskaźników finansowych, ekonomicznych oraz strategicznych.
Każdy proces wyceny można podzielić na kilka kluczowych etapów:
-
Określenie celu wyceny
W zależności od celu wyceny wybierane są różne metody szacowania wartości. Inaczej należy podejść do wyceny przedsiębiorstwa na potrzeby potencjalnej sprzedaży, czy zabezpieczenia wierzytelności kredytowej, a inaczej w przypadku likwidacji firmy.
-
Przygotowanie odpowiednich informacji i dokumentacji potrzebnej do wyceny
Wycenę przedsiębiorstwa rozpoczynamy od przygotowania zapotrzebowania na informację. Przygotowujemy go indywidualnie w oparciu o specyfikę wycenianego przedsiębiorstwa. W tym procesie będziemy chcieli zdobyć wiedzę na temat modelu biznesowego, finansów czy otoczenia rynkowego Państwa firmy.
-
Analiza danych oraz przeprowadzenie wyceny
W ramach tego etapu wyceny sporządzona zostaje analiza fundamentalna na podstawie dostępnych danych, dotyczących również otoczenia rynkowego przedsiębiorstwa. Taka analiza zapewnia perspektywę na to, jak zewnętrzne i wewnętrzne czynniki wpływają na jego działalność. Finalnie przygotowujemy dane finansowe i dokonujemy faktycznej wyceny. Efektem naszych prac jest raport z wyceny przedsiębiorstwa gdzie znajduje się również jego analiza fundamentalna.
W ramach procesu wyceny przedsiębiorstwa możemy zastosować różne metody wyceny, ale te najbardziej popularne to:
-
Metody dochodowe – metody te bazują na wyliczeniu wartości przedsiębiorstwa jako obecnej wartości przyszłych przepływów pieniężnych jakie to przedsiębiorstwo może wygenerować.
-
Metody majątkowe – metody te polegają co do zasady na obliczeniu wartości aktywów przedsiębiorstwa pomniejszonych o jego zobowiązania. Należą do nich: metoda księgowa, skorygowanych aktywów netto, likwidacyjna, czy odtworzeniowa,
-
Metody porównawcze – wycena przedsiębiorstwa metodą porównawczą polega na wyszukaniu i porównaniu wycen spółek o podobnym profilu działalności do wycenianego przedsiębiorstwa. Podstawą porównań są najczęściej wybrane wskaźniki cenowe takie jak P/E (cena do zysku), EV/EBITDA (wartość kapitałów własnych do zysku operacyjnego z amortyzacją), czy P/BV (cena do wartości księgowej).
-
Przygotowanie raportu z wyceny i jego omówienie
Opinię wydajemy w postaci raportu z wyceny, który zawiera część formalno-prawną, opis przedsiębiorstwa oraz analizę fundamentalną. Raport przekazywany jest w formie papierowej i elektronicznej. Każdy raport z wyceny zostanie przez nas omówiony na specjalnym spotkaniu podsumowującym.
Planujesz pozyskanie inwestora do twojego przedsiębiorstwa, potrzebujesz wyceny dla negocjacji między wspólnikami, zadzwoń i zapytaj ASK-a o poradę.