Księgowość e-Commerce
Prowadzisz sprzedaż przez platformy sprzedażowe takie jak Allegro czy Amazon lub planujesz dopiero takie działanie, księgowość twojej działalności musi uwzględniać istotne aspekty związane z transakcjami transgranicznymi.
Amazon
Amazon oferuje różne modele prowadzenia biznesu na swojej platformie. W najogólniejszym wymiarze dzielą się one na Seller Central i Vendor Central. Pierwszy z nich przeznaczony jest dla sprzedawców, którzy sprzedają swoje produkty bezpośrednio do klientów Amazon za pośrednictwem marketplace’u. Natomiast drugi polega na sprzedaży hurtowej ilości towaru do Amazon, który zajmuje się również jego dystrybucją.
FBA
Fulfillment by Amazon (FBA) to metoda sprzedaży, w której sprzedawca wysyła swoje produkty bezpośrednio do magazynów Amazon, jednak nadal należą one do sprzedawcy. Następnie są one wysyłane pod wskazany adres przez Amazon, który odpowiada również za zarządzanie obsługą klienta.
FBM
Fulfillment by Merchant (FBM) to metoda sprzedaży na Amazonie, w której sprzedawca wystawia swoje produkty na marketplace, ale posiada swój magazyn, zarządza wysyłką i obsługą klienta we własnym zakresie (lub za pośrednictwem innego operatora logistycznego).
Vendor
Vendor to metoda sprzedaży, w której klient dostarcza hurtową ilość towaru do Amazon, a sprzedażą zajmuje się sam Amazon.
W zależności od przyjętej formy współpracy z Amazon inaczej będzie wyglądać Twoja księgowość i twoje obowiązki podatkowe, w szczególności w obszarze podatku VAT.
Sprzedaż na rynkach zagranicznych nie zawsze wymaga rejestracji VAT. Wyjątek stanowi Wielka Brytania, w której jednym ze skutków brexitu było nałożenie takiego obowiązku na każdy podmiot chcący sprzedawać do tego kraju. Ponadto VAT jest niezbędny do maksymalizacji zysków ze sprzedaży. Dzieje się tak, chociażby dlatego, że dzięki jego rejestracji sprzedawca może skorzystać z opcji bezpłatnego, automatycznego fakturowania zamówień na wszystkich europejskich rynkach Amazon, a także korzystać z programu FBA.
WSTO (Wewnątrzwspólnotowa Sprzedaż Towarów na Odległość)
Sprzedaż towarów do klientów prywatnych (B2C) z innych krajów definiowana jest w przepisach podatkowych jako Wewnątrzwspólnotowa Sprzedaż Towarów na Odległość (WSTO). Sposób opodatkowania VAT transakcji WSTO jest w głównej mierze uzależniony od wartości sprzedaży realizowanej do innych krajów UE. Na poziomie Unii Europejskiej został ustanowiony limit sprzedaży WSTO wynoszący 10 000 Euro. Limit ten odnosi się do wartości sprzedaży B2C realizowanej do wszystkich krajów Wspólnoty łącznie w danym roku kalendarzowym. Po przekroczeniu limitu sprzedawca ma obowiązek opodatkowania swojej sprzedaży według stawek VAT obowiązujących w kraju odbioru towarów.
VAT OSS (One Stop Shop)
To specjalna procedura, która weszła w życie 1 lipca 2021 roku w Unii Europejskiej w ramach pakietu e-commerce. Jest ona skierowana do przedsiębiorców, którzy sprzedają na zasadzie B2C do odbiorców z innych krajów członkowskich. VAT OSS pozwala rozliczać sprzedaż do odbiorców z różnych państw UE w ramach jednej, zbiorczej deklaracji. Ponadto, dzięki tej procedurze, przedsiębiorcy nie muszą rejestrować się do VAT lokalnie w innych krajach.
Dodatkowe obowiązki w zagranicznej sprzedaży e-Commerce
Niekiedy trzeba przeprowadzić niezbędne procesy rejestracji w odpowiednich instytucjach, tak by dopełnić wszelkich formalności związanych z wejściem na dany rynek, np. dla rynku niemieckiego należy zarejestrować się w specjalnym systemie LUCID Verpackungregister. Jest to związane z obowiązkiem utylizacji i recyklingu wszystkich opakowań wprowadzonych na teren Niemiec.
Kasa fiskalna w e-Commerce
Zwolnieniu z posiadania kasy fiskalnej podlega dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).
Zwolnienie z posiadania kasy fiskalnej przy sprzedaży przez internet nie dotyczy wszystkich towarów. Do tej grupy należą m.in.:
perfumy,
sprzęt fotograficzny, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego,
części i akcesoria do pojazdów silnikowych (z wyłączeniem motocykli), gdzie indziej niesklasyfikowanych.
Magazyn w e-Commerce
Z naszego wieloletniego doświadczenia wynika, że dużym wyzwaniem dla klientów prowadzących handel internetowy jest pełna integracja księgowości z gospodarka magazynowa oraz sprzedażowo-zakupową. Często jest tak, że przedsiębiorca nie jest w stanie na bieżąco określić jakie ma stany magazynowe w danym momencie, a portale prowadzące sprzedaż nie posiadają informacji o faktycznych stanach magazynowych gdyż nie importują ich z systemów magazynowych przedsiębiorcy lub dokumenty magazynowe (PZ / WZ) nie są wystawiane na bieżąco wraz z przyjściem dostawy lub wysyłką towaru. Dodatkowo sama księgowości uwzględnia tylko faktury zakupu i sprzedaży, bez uwzględnienia ruchów na gospodarce magazynowej. Taka sytuacja w dłuższym terminie wraz z rozwojem firmy prowadzi do niewłaściwej prezentacji wyniku finansowego, a przez to i podatkowego, jak również do niewłaściwych decyzji biznesowych podejmowanych przez przedsiębiorcę.
Dlatego w ASKu zajmujemy się takimi sprawami. Potrafimy wyprowadzić zastałe zaległości oraz zastosować właściwe, nowoczesne narzędzia informatyczne z obszaru obsługi zakupu, magazynu czy sprzedaży.
Księgowość e-Commerce z ASK AUDIT
W ramach świadczonych przez ASK AUDIT usług księgowych w obszarze obsługi e-Commerce zapewniamy:
obsługę rozliczeń podatku VAT według właściwego schematu WSTO, VAT OSS, rozliczenie podatku w państwie klienta dla transakcji B2C;
rozliczanie podatku VAT zgodnie z wybranym modelem sprzedaży Amazon (FBM, FBA);
rejestrację firmy do podatku VAT we właściwych krajach (np. tam gdzie są magazyny Amazon w modelu FBA);
kontrolę limitu sprzedaży wysyłkowej;
rozpoznanie transakcji wewnątrzwspólnotowych (WDT, WNT);
składanie deklaracji podatkowych w kraju i w krajach rejestracji na potrzeby sprzedaży B2C.
składanie dokumentów do odpowiednich organów w ramach dodatkowych obowiązków ciążących na uczestnikach transakcji transgranicznych.
wdrażanie gospodarki magazynowej u klienta oraz integracja magazynu z platformami e-Commerce lub własnym sklepem internetowym.
Jeżeli prowadzisz sklep internetowy, handlujesz towarami lub własnym produktami przez platformy handlu internetowego, albo jeżeli dopiero zamierzasz rozpocząć ten rodzaj działalności i nie wiesz jak podejść do księgowości rozliczeń finansowych oraz podatkowych swojej działalności, skontaktuj się z nami i zapytaj ASKa o poradę.